Så här integrerar du med SDC

Förnyelsen pågår under perioden 2015-2020. För att VIOL 3 ska fungera 2020 behöver du som kund se över dina integrationer med SDC, dvs hur ditt företags systemlösning kopplar mot SDCs.

För de kunder som avser att integrera med VIOL 3, kommer SDC att sluta förmedla FU, VO-in och VO-ut 2018-01-31. Dessa kunder måste till detta datum ha ersatt FU, VO-in och VO-ut med nya integrationer beskrivna i leveranser från integrationsförnyelsen.

De andra kunder, som inte ska integrera med VIOL 3, kommer kunna ha kvar sin integration med FU, VO-in och VO-ut under VIOL 2 fram tills att VIOL 3 driftsätts.

När det gäller leveranser som integrationsförnyelsen publicerar, är det viktigt att förstå att specifikationerna antingen är i ett analyserat skick eller i ett utvecklingsbart skick.

Varje kund till SDC ansvarar för sina egna integrationer
De flesta kunder behöver göra ett utvecklingsarbete i sina egna system för att stödja de nya integrationerna. Omfattningen av arbetet beror på hur dina nuvarande system ser ut och fungerar.

Checklista för integrationer
IT-rådets Arkitekturkommitté har sammanställt en checklista med de viktigaste frågorna inför integrationsförnyelsen. Här kan du ringa in omfattningen av just det arbete som ditt företag behöver göra. För att lyckas med detta arbete och hålla tidsplanen rekommenderar vi alla kunder att göra en förstudie. Till höger kan du ladda ned checklistan och logga in för att hämta specifikationerna för integrationsgränssnitten.

Integrationsstöd
I ditt arbete med integrationsförnyelsen finns din marknadsansvarige som kan stötta och se till att du får den hjälp du behöver. För kontaktuppgifter se sidan för support. Även IT-leverantörer till skogsnäringen, som i många fall också är certifierade partners till SDC, är väl insatta i Förnyelsen och viktiga resurser som stöd för ditt arbete. Supportfrågor kring integration hänvisas fr. o m 15 mars 2016 till vår ordinarie kundtjänst, se kontaktinfo till höger.

Onboarding Teams
Varje kund ansvarar för sin egen integrationsförnyelse, men SDC kan via några av våra partnerföretag förmedla hjälp från ett s. k. Onboarding Team. Dessa Onboarding Teams kan hjälpa kunden i sitt eget utvecklingsarbete i form av t. ex. förberedelser, systeminventeringar, förstudier, GAP-analyser, konsekvensanalyser och systemuppgraderingar eller genom att leda kunden genom hela integrationsförnyelsen. Flera av Onboarding Team-företagen och andra partnerföretag till SDC kan också erbjuda färdiga “framtidssäkrade” lösningar. Din marknadsansvarige kan hjälpa dig att komma i kontakt med ett Onboarding Team eller något annat av SDCs partnerföretag.

papiNet® är standard för SDCs integrationer
Under Förnyelsen inför vi standarden papiNet®. Det är en global standard för elektroniska dokument inom pappers- och skogsindustrin. Denna standard underlättar informationsutbytet mellan de parter som är inblandade i köp, försäljning och distribution av pappers- och skogsprodukter. Standarden innehåller en uppsättning elektroniska dokument, ett regelverk för branschen och tydliga definitioner av terminologin. De integrationsspecifikationer som ska användas finns beskrivna bakom länken längst upp till höger på denna sida.

Plan integrationer VIOL 3
Integrationsspecifikationer
Integrationsspecifikationerna är lösenordsskyddade, klicka på knappen för att logga in.

Restlista Integrationsförnyelsen VIOL 2 20170619

Restlista Integrationsförnyelsen VIOL 2 20170613

Restlista Integrationsförnyelsen VIOL 2 20170605

Integrationsflöden
Publicerarkontrakt och prenumererakontrakt samt tidplan för integrationsflödena.

Support för integration

Fr o m den 15 mars 2016 kan du ringa SDCs kundtjänst och få hjälp med frågor avseende specifikationerna på viol3.se och allmänna papiNet frågor.

SDCs kundtjänst: 060-16 87 00
E-post: kundtjanst@sdc.se

Checklista från IT-rådets Arkitekturkommitté

Arkitekturkommittén har på uppdrag av IT-rådet tagit fram en checklista för företag som ska genomföra integrationsförnyelsen. Checklistan är framtagen under det granskningsarbete av integrationsförnyelsen som Arkitekturkommittén genomförde under våren 2016. Vi rekommenderar att ni tar till er denna checklista som ni kan ladda ner här nedan.

Checklistan innehåller följande nio punkter:

  • 1. Val av ansats
  • 2. Projektledare/samordnare
  • 3. Kartläggning av system
  • 4. Detaljkartläggning av information
  • 5. Detaljkartläggning av papiNet®-dokument
  • 6. GAP-analys VIOL2 och VIOL3
  • 7. Val av lösning
  • 8. Teststrategi
  • 9. Prestanda

Ladda hem checklistan

Erfarenheter och tips från pilotföretagen

SDC förbereder integrationsförnyelsen för våra kunder bl.a. genom att låta några pilotföretag gå före och i ett tidigt skede testköra de nya integrationsgränssnitten. Här kan du läsa lite om deras erfarenheter så här långt samt deras tips till andra företag.

CGI Forestry Solutions

SCA Skog

Sydved